El presente estudio parte del modelo metacognitivo "Self-Regulatory Executive Function" (S-REF) de Wells y Matthews (1996) y busca identificar las variables metacognitivas más relevantes en el uso de estrategias específicas de control cognitivo (como son la distracción, el control social, la preocupación, el castigo y la revaloración).
Para ello, una muestra no clínica de 37 participantes completa el Thought Control Questionnaire –TCQ– y el Metacognitions Questionnnaire –MCQ–.
Los análisis de regresión muestran que las estrategias más adaptativas como son la distracción y la revaloración se asocian a mayores niveles de autoconfianza cognitiva y autoconocimiento cognitivo respectivamente, mientras que estrategias más psicopatológicas como la preocupación y el castigo se asociarán a altas necesidades de control cognitivo.
Based on the "Self-Regulatory Executive Function" –S-REF– (Wells & Matthews, 1996) model, the aim of the present study is to attempt identifiy relevants metacognitives variables associated to tendencies to use particular metacognitive strategies to control thoughts (as distraction, social control, worry, punishment and re-appraisal. For this purpose, the Thought Control Questionnaire –TCQ– and the Metacognitions Questionnnaire –MCQ– was administred to 37 non-clinical particpants. Multiple regression analyses were run. The results show that positive strategies to control thoughts, as distraction and re-appraisals they are associated respective to high cognitive confidence and cognitive self-consciousness. Negative strategies to control thoughts, as worry or punishment, are associated to negative beliefs about worry focusing on uncontrollability and danger.