Se estudia el Potencial de Aprendizaje en niños y adolescentes con retraso mental del Gran San Miguel de Tucumán, Argentina.
Los objetivos de este trabajo fueron a) analizar el potencial de aprendizaje en niños y adolescentes con retraso mental leve; b) determinar los efectos de la mediación en el desarrollo cognitivo de los niños y adolescentes con retraso mental leve; c) estimar las diferencias en el rendimiento cognitivo logradas mediante la intervención de un adulto “capaz”.
Se utilizó los Cubos de Kohs de la Escala de Inteligencia de Wechsler para niños WISC-III para evaluar el Potencial de Aprendizaje en niños con retraso mental leve y una encuesta sociodemográfica con el objeto de describir las características de la muestra. Se realizó un estudio cuantitativo con mediciones pretest y postest en 69 sujetos de ambos sexos.
Los resultados obtenidos acreditan la concepción que se aprende mediante el engarce de los procesos individuales y los sociales, históricos y culturales, y a su vez avalan el planteo del doble origen de los procesos psicológicos superio- res: a) entre personas y b) en el interior del individuo. Asimismo, se confirma que la participación del niño en actividades compartidas es fundamental para interiorizar las herramientas culturales.
The learning potential in children and adolescents suffering from mental deficiency is studied in the urban area of the city of San Miguel de Tucumán, Argentina.
The aims of this research are: a) To analyse the learning potential in children and adolescents suffering from mild mental deficiency; b) To determine the effects of an adult’s intervention in the cognitive development in children and adolescents suffering from mild mental deficiency; c) To estimate the differen- ces in the cognitive performance achieved by means of the mediation of a “capable” adult.
Kohs’ cubes from the Weschler Intelligence Scale for Children WISC-III are used to evaluate the learning potential in children suffering from mild mental deficiency. A socio-demographical survey is done in order to describe the fea- tures of the samples.
A quantitative analysis, including pre-test and post-test measurements, is carried out in a population of 69 subjects, both male and female.
The obtained results confirm the idea that a subject learns by means of the binding between the individual and the social, historical and cultural processes.
At the same time, these results support what is shown in the “double origin of the upper psychological processes”: a) among people; b) in the innermost part of an individual.
It is also confirmed that the child’s participation in shared activities is essen- tial to apprehend the cultural tools.