Granada, España
Introduction. Traditionally, literature has contributed qualitative approaches for studying how to plan Physical Education (PE). To our knowledge there are not quantitative populationbased studies regarding the decision-making process among in-service Spanish PE teachers. The aim of this study was to analyze possible differences in the factors of influence on planning decision-making in PE with a large sample of Spanish in-service teachers depending on their characteristics (gender, teaching experience) and the educational context (educational stage, type of school).
Method. The sample consisted of 618 teachers from 15 Spanish autonomous regions (422 males and 196 females; aged 23-63 years old). An electronic version of the validated Planning Decision-Making in PE Questionnaire was applied, using the google web platform. It is composed of eight factors (curriculum standards, pre-service training, physical environment, physical activity experiences, teaching experiences, socialization by other teachers, material and equipment, and level of preparation in the subject matters).
Results. The results showed differences regarding the factors of influence in planning PE between teachers, caused by personal (teaching experience) and contextual (educational stage and type of school) factors. Habitual physical activity and pre-service training influenced novel teachers more in comparison to experienced teachers. Teachers from secondary schools were influenced more by their initial training, the curriculum standards, and the material and equipment. Public school teachers were more influenced by the curriculum standards and the physical environment, than those from private schools.
Conclusion. According to previous qualitative research regarding the level of teaching experience, results suggest that initial training for PE teachers should consider including higher support from experienced teachers in order to avoid the dependence on the national curriculum standards. It is important to include the use of the physical environment of the school center regarding the effect that outdoor activities have on the students’ physical activity habits in their leisure time.
Introducción. La literatura ha contribuido tradicionalmente con trabajos cualitativos para abordar el estudio de cómo se planifica la Educación Física. No se conocen estudios cuantitativos con grandes muestras en relación al proceso de toma de decisiones con profesores españoles en servicio de Educación Física (EF), dependiendo de sus características (género y experiencia docente) y del contexto educativo (etapa educativa y tipo de centro).
Método. La muetra consistión en 618 profesores en servicio de 15 comunidades autónomas españolas (422 hombres y 196 mujeres; con edades de entre 23-63 años). Se aplicó una versión electronica del cuestionario CIPEF (Cuestionario de Influencia en la Planificación de la Educación Física).
Resultados. Los resultados mostraton diferencias en relación a los factores de influencia al planificar la EF entre profesores, debido a sus factores personales (experiencia educativa) y contextuales (etapa educativa y tipo de centro). La actividad física habitual y la formación inicial influyeron a los profesores noveles más que a los experimentados. Los profesores de secundaria fueron más influidos por su formación inicial, los estándares curriculares y el material y las instalaciones del centro. Los profesores de centros públicos se influyeron más por los estándares curriculares y el entorno físico del centro que los de centros privados.
Conclusiones. De acuerdo a la literatura previa, los resutlados de este estudio sugieren que la formación incial debería incluir un mayor apoyo de profesores experimentados para evitar la dependencia de los estándares curriculares a los profesores en formación. Igualmente, es importante incluir el uso del entorno físico del centro en la planificación, dada la relación entre realizar actividades al aire libre y el incremento de la actividad física habitual en los estudiantes durante su tiempo libre.