Barcelona, España
Els darrers informes sobre els dissenys de futur de l�educació i la seva relació amb l�ús de les tecnologies apunten clarament a la personalització, la col·laboració i l�aprenentatge al llarg de la vida. Aquest article, que segueix aquestes premisses i que està fonamentat en un marc teòric ferm, presenta dues tendències de l�ús de les tecnologies per a l�apoderament i la participació. Situem la primera tendència en l�escola/els instituts sobre l�ús del mòbils i les geolocalitzacions. La segona tendència la situem a la universitat i la reflexió sobre l�ús que fan els estudiants de les tecnologies, fruit d�una recerca I+D �Usos de las TIC entre los estudiantes universitarios: perspectiva académica y social de los procesos de aprendizaje mediados por TIC�, dut a terme entre els anys 2009 i 2012, i l�ARCE-EMA 2012
The last reports about future designs of education and their relationship with the use of technologies clearly point at personalisation, collaboration, and lifelong learning. This article, which follows these premises and is based on a solid theoretical background, presents two tendencies in the use of empowerment and participation technologies. The first tendency appears at school/high school about the use of mobiles and geolocation. The second tendency appears at university about the reflection on the students� use of technologies derived from an R+D project �Uses of ICT among university students: Academic and social perspective of ICT-mediated learning processes�, carried out between 2009 and 2012, and the ARCE-EMA 2012