San Cristóbal de La Laguna, España
La Inteligencia emocional (IE), definida como la capacidad de percibir y expresar las emociones, ha sido cuantificada como rasgo y como competencia. El propósito de este estudio fue revisar sistemáticamente la evidencia disponible sobre la relación entre la IE y las medidas de IE. En PsychInfo, Cochrane, y PuntoQ se buscaron artículos relevantes en inglés y español, y se identificaron 104 estudios elegibles. Juntos, estos estudios proporcionan una fuerte evidencia de que la IE como rasgo y la IE como competencia se usan para medir la IE pero es la IE como rasgo la que se usa con más frecuencia. Las variables más estudiadas que se han relacionado con la IE han sido clínicas, de personalidad y emocionales.
Emotional Intelligence (EI), defined as the ability to perceive, express, and regulate emotions, has been evaluated mainly through two approaches: as a trait (self-report measures) and as a competence (performance-based tests). This systematic review analyzed 104 studies published in English and Spanish during the last seven years. The findings indicate that trait EI is the most widely used approach (N=99), while competence-based measures are less common (N=26). Across the studies, the most frequent criterion variables associated with EI included clinical outcomes (anxiety, depression, ADHD, eating disorders), personality factors (attachment, perfectionism), and emotional and social dimensions (empathy, resilience, bullying, well-being, creativity, and leadership). Evidence suggests that higher levels of EI are consistently related to better psychological adjustment, higher academic performance, and improved social interactions, while lower EI is linked to greater vulnerability to emotional dysregulation and psychopathology. These findings support the relevance of assessing EI through both trait and ability frameworks, highlighting its central role in transdiagnostic processes of emotional regulation.