Colombia
En 2017 se expidió en Colombia el decreto 1421, según el cual todas las escuelas del país debían acoger estudiantes con discapacidad y ofrecerles oportunidades de calidad para su ingreso, permanencia y egreso. El Ministerio de Educación dio un plazo de cinco años, contados a partir de su aprobación, para que esta política se implementara en todo el territorio nacional. El objetivo de esta investigación es caracterizar las prácticas pedagógicas, los conocimientos y las condiciones institucionales en las que labora una muestra de docentes colombianos, seis años después de expedido el decreto. Para ello, se utilizó un diseño cuantitativo no experimental transeccional y la aplicación de una escala a 249 maestros y maestras de distintos niveles educativos. Con base en los hallazgos obtenidos, puede concluirse que hay un cambio positivo en las prácticas pedagógicas y los conocimientos de aquellos docentes que cuentan con formación en inclusión y que laboran en colegios que acogen alumnado con estas trayectorias de vida. Aun así, las condiciones institucionales del profesorado encuestado todavía no responden a proyectos inclusivos. Estos resultados se discuten a la luz de los retos que enfrenta el sistema educativo colombiano en pro de atender alumnado con discapacidad.
In 2017, Decree 1421 was issued in Colombia, according to which all schools in the country were to welcome students with disabilities and offer them quality opportunities for their entry, permanence, and graduation. The Ministry of Education (MEN, 2017) gave a deadline of five years, counted from its approval, for this policy to be implemented in the national territory. The objective of this research is to characterize the pedagogical practices, knowledge, and institutional conditions (pedagogical and administrative type) in which a sample of Colombian teachers work, six years after the de-cree was issued. For this purpose, a transectional non-experimental quantitative design was used, and a scale was applied to 249 teachers of early childhood education, elementary school, junior high school, and vocational middle school. Based on the findings, it can be concluded that there is a po-sitive change in the pedagogical practices and knowledge of those teachers who have training in inclusion and who work in private schools that receive students with these life trajectories. Even so, the institutional conditions of the teachers surveyed still do not respond to inclusive institutional pro-jects. Since, at the time of writing this paper, we did not find other similar studies in the country, these results are discussed in the light of internatio-nal research on the subject, and in the framework of national policy, and it enables extrapolating the challenges faced by the Colombian educational system in welcoming students with disabilities.