Santiago, Chile
Comuna de Concepción, Chile
Las universidades necesitan docentes capaces de contrarrestar el estrés. La práctica del mindfulness/autocompasión es una intervención que contribuye. Se propuso evaluar los efectos de una intervención breve virtual de mindfulness/autocompasión. Se tuvo un enfoque mixto. Participaron diez docentes universitarios, en su mayoría de género femenino. Los datos cualitativos se recolectaron con una entrevista semiestructurada. Los datos cuantitativos se recogieron aplicando escalas de mindfulness, autocompasión y engagement. Los resultados cualitativos muestran que los docentes manifiestan mejora en su bienestar, en afrontamiento de situaciones estresantes, concentración y en relaciones más positivas. Los resultados cuantitativos corroboraron un incremento en los niveles de mindfulness y autocompasión. No hubo cambios en engagement. Se discute la necesidad de incentivar intervenciones como la descrita.
Universities need professors capable of countering stress. The practice of mindfulness/self-compassion is a contributing intervention. The objective was to evaluate the effects of a brief virtual mindfulness/self-compassion intervention. A mixed approach was used. Ten postsecondary level professors participated, mostly female. Qualitative data collection was performed through a semi-structured interview. Quantitative data were collected applying mindfulness, self-compassion, and engagement scales. Qualitative results show that teachers show improvement in their well-being, in coping with stressful situations, concentration and more positive relationships. The quantitative results show an increase in the levels of mindfulness and self- compassion. There were no changes in engagement. It is a matter of discussion the need to encourage interventions such as the one described.