Antecedentes/Objetivo: En los últimos años se ha generalizado el uso de dispositivos electrónicos de comunicación en edades tempranas, aumentando la preocupación por los posibles riesgos asociados. Esta investigación explora la relación entre ser víctima de ciberagresiones, la ansiedad y la baja autoestima, analizando: 1) el nivel y trayectoria evolutiva de la ansiedad y la autoestima, 2) el efecto de la ansiedad y la autoestima en 4º y 5º de Educación Primaria sobre la cibervictimización en 6º, tanto directo como mediado por las conductas de riesgo en internet, y 3) el efecto de la cibervictimización en 6º sobre la ansiedad y la autoestima ese mismo año. Método: Se realizó un estudio longitudinal de tres años con 268 alumnos de nueve escuelas en Asturias (España). Se les aplicaron los instrumentos en tres momentos, separados por un intervalo de un año: cuando estaban en 4º, 5º y 6º de Primaria. En 4º y 5º se administraron cuestionarios de autoinforme de ansiedad y autoestima y en 6º se administraron además cuestionarios de autoinforme de conductas de riesgo en internet y cibervictimización. Resultados: Se encontró un aumento de la ansiedad y una disminución de la autoestima de 5º a 6º curso. También hubo un efecto indirecto de la ansiedad y la autoestima en 5º sobre la cibervictimización en 6º, mediado por las conductas de riesgo en internet. La cibervictimización en 6º afectó negativamente a la ansiedad y la autoestima en ese año. Conclusiones: Los resultados obtenidos en este trabajo indican que hay una relación bidireccional entre ansiedad/baja autoestima y cibervictimización.
Background/Objective: In recent years, the use of electronic communication devices at early ages has become widespread, promoting concern about the possible risks associated with technology use. This research explores the connection between being a victim of online aggression, and anxiety and low self-esteem by analysing: 1) the level and developmental trajectory of anxiety and self-esteem; 2) the effect of anxiety and self-esteem in 4th and 5th grade of Primary Education on cybervictimization in 6th grade, both directly and mediated by risk internet behaviours; and 3) the effect of cyber-victimization in 6th grade on anxiety and self-esteem in that same year. Method: A three-year longitudinal study was undertaken with 268 students attending nine schools in Asturias (Spain). Participants completed measures at three timepoints, separated by a year interval: when they were in 4th, 5th, and 6th grade. In 4th and 5th grade, self-report scales of anxiety and self-esteem were administered. In 6th grade, self-report scales of risk internet behaviors and cyber-victimization were also administered. Results: An increase in anxiety and a decrease in self-esteem from 5th to 6th grade was found. There was also an indirect effect of anxiety and self-esteem in 5th grade on cyber-victimization in 6th grade, mediated by risk internet behaviors. Cybervictimization in 6th grade negatively impacted anxiety and self-esteem in that same year. Conclusions: The results obtained in this work suggest a bidirectional relationship between anxiety/low self-esteem and cyber-victimization.