Colombia
l objetivo de este estudio instrumental era diseñar y validar la Escala deActitudes hacia Líneas Telefónicas de Salud Mental (EALTSM). Se diseñóuna tabla de especificaciones para la creación del instrumento, que fueevaluada por 7 jueces expertos de distintas partes de Latinoamérica. Elestudio se realizó con una muestra de 503 participantes con un promediode edad de 29 años. Para evaluar su validez y confiabilidad, se empleóun análisis factorial exploratorio, análisis de confiabilidad y coeficientesde correlación de Pearson. Como resultado, se alcanzaron cargas, nivelesy correlaciones satisfactorias en una prueba con un total de 23 reactivosdistribuidos en 3 categorías: Efectividad del servicio, Recepción de ayuday Accesibilidad al servicio. Estas evidencias, basadas en el contenido yla estructura interna, denotan altos grados de confiabilidad y validez. Sesugiere su aplicación y en participantes de Colombia, como también másanálisis para su completa adaptación a Latinoamérica.
The objective of this instrumental study was to design and validatethe Attitudes towards Mental Health Helplines Scale for Latin America.A specification table was created to develop the instrument and anevaluation by 7 expert judges from different parts of Latin America wasperformed. This study had a sample of 503 Colombian participants witha mean age of 29 years. To measure validity and reliability, an exploratoryfactorial analysis, reliability, and Pearson correlational coefficient analysiswere made. The results showed satisfactory charges, levels, and correla-tions and, after dropping 3 items, 23 items distributed on 3 categories andfactors were left: Service’s effectiveness, Help reception and accessibility.This evidence, based on content and internal structure, shows elevatedlevels of reliability and validity. This data suggests that the application ofthis scale will be informative about the variable measured on Colombiansamples, as well as further analysis is pertinent for its complete adaptationto the rest of Latin America.