Lorenzo Cachón Rodríguez
El artículo comienza mostrando el interés que Max Weber tuvo por Las almas del pueblo negro de Du Bois y lo contrasta con la práctica ignorancia del conjunto de la obra de Du Bois en la sociología en español. A continuación, tras exponer la concepción de Du Bois de la «cuestión negra» como una «cuestión social» (al modo que Marx hizo con la «cuestión judía»), se muestra la nueva filosofía política que formula Du Bois, elevando a las masas negras a la condición de «pueblo negro» y con la que exige para ellos la completa igualdad con los blancos porque tienen una «identidad política compartida». El texto termina exponiendo la retórica que Du Bois despliega apelando a patrones de pensamiento y emoción de los negros y blancos americanos
This article begins by showing Max Weber’s interest in Du Bois’s The Souls of Black Folk and comparing it with the virtual ignorance of Du Bois’s work as a whole in the sociology scholarship produced in Spanish. It then describes Du Bois’s conception of the then-called “Negro problem” as a “social problem” (as Marx did with the “Jewish problem”), and is followed by an outline of Du Bois’s new political philosophy, which elevated the black masses to the status of “black people” and demanded that they ought to be full equal to white people because they have a “shared political identity”. The text ends by discussing the rhetoric deployed by Du Bois by appealing to black and white American patterns of thought and emotion.