Argentina
Este artículo discute la enseñanza de la historia y las culturas indígenas, africanas y afrodiaspóricas en Brasil, en sus comunalidades y singularidades. El diálogo entre estado y sociedad, que tomó forma en las leyes 10.639/2003 y 11.645/2008, ha tenido altibajos desde la primera década del año 2000. Estas cuestiones movilizan la búsqueda de identidades de grupos étnico-raciales, en la sociedad y entornos educativos. Los tiempos contemporáneos nos desafían a pensar en mecanismos pedagógicos sensibles, orientados a entender la raza como categoría etnosemántica y superar el racismo.
This article discusses about teaching of indigenous, African and Afro-diasporic histories and cultures in Brazil, in their theoretical and practical commonalities and singularities. The dialogue between State and society, which materialized in the infamous Laws 10,639/20003 and 11,645/2008, has had ebbs and flows since the first decade of the 2000s. Such themes touch on the social and racial identities, among others, mobilizing media, social networks and educational environments. Contemporary challenges lead us to think about sensitive pedagogical mechanisms, aimed at understanding race as an ethnosemantic category and overcoming