Gislaine Chaves
, Leila Salomão de La Plata Cury Tardivo
El desarrollo esperado en la adolescencia pasa por el fortalecimiento de la regulación emocional y la adecuación de las funciones ejecutivas vinculadas al desempeño de la corteza prefrontal. En cambio, la perturbación de este proceso hace referencia a la desregulación emocional, común en la mayoría de las psicopatologías o conductas de riesgo, como la autolesión. Esto es una revisión integradora de la literatura sobre aspectos neuropsicológicos vinculados a las autolesiones no suicidas. Las búsquedas se realizaron en el Portal CAPES y en la base de datos Google Scholar. Se encontraron 487 estudios, 14 de los cuales son elegibles para esta revisión. Se observaron asociaciones de la conducta autolesiva con alteraciones en el campo de la regulación emocional, y conducta suicida.
Adolescence includes psychological, social, biological, and more specifically, neurological changes. The development involves the strengthening of emotional regulation and the suitability of executive functions linked to the performance of the prefrontal cortex. In contrast, the disturbance of this process refers to emotional dysregulation, common in most psychopathologies or risky behaviors, such as self-injurious behavior. The study aimed to conduct an integrative literature review on neuropsychological aspects linked to non-suicidal self-injury. The searches were performed in the Portal CAPES and Google Scholar database. Four hundred eighty-seven studies were found, 14 of which are eligible for this review. Associations of self-injurious behavior with impairments in dimensions of emotional regulation, impulsivity/compulsivity, decision-making, psychological stress and coping style, and suicide behavior were observed