Juan Aníbal González Rivera, Ernesto Rosario Hernández
, Taimara Ortiz Santiago
This research aimed to examine the factor structure of the Academic Motivation Scale (AMS) in master’s and doctoral students from universities in Puerto Rico; 300 students between 21 to 40 years (M = 29.14; SD = 4.87) participated. Confirmatory factor analysis, internal consistency, correlation, and item analysis were performed. Results of the current study provide evidence that supports the internal structure of the AMS and the ancillary statistics use of the bifactor model presents some interesting information about the possible unidimensional or multidimensional uses of the AMS. The subscales of the AMS obtained good reliability coefficients, and the AMS appears to be invariant among gender and age, which permits comparison among these groups. The use of the AMS appears useful in the educational context with graduate students in Puerto Rico. The implications and limitations of the findings are discussed.
Esta investigación se propuso examinar la estructura factorial de la Escala de Motivación Académica (EMA) en estudiantes de maestría y doctorado de universidades de Puerto Rico. Participaron 300 estudiantes con edades que fluctuaron entre 21 a 40 años (M = 29.14; SD = 4.87). Se realizaron análisis factoriales confirmatorios, análisis de consistencia interna, análisis de correlación y análisis de ítems. Los resultados aportan pruebas que respaldan la estructura interna de la EMA y el uso estadístico auxiliar delmodelo bifactorial presenta alguna información interesante sobre los posibles usos unidimensionales o multidimensionales de la EMA. Las subescalas de la EMA obtuvieron buenos coeficientes de fiabilidad y la EMA parece ser invariante entre el género y la edad, lo que permite realizar comparaciones entre estos grupos. El uso de la EMA parece ser útil en el contexto educativo con estudiantes graduados en Puerto Rico. Se discuten las implicancias y limitaciones de los hallazgos.