Valencia, España
Este trabajo incluye una revisión de la literatura publicada entre 2010 y 2019 que aborda la efectividad de las Terapias y Actividades Asistidas con Animales como intervención con niños y adolescentes con Trastorno del Espectro Autista (TEA). Se realizó una búsqueda bibliográfica en PsycINFO, PsycARTICLES, ProQuest, ERIC y Google Scholar, empleando los términos [(animal assisted therapy OR animal assisted intervention OR dog-assisted therapy OR equine-assisted therapy OR dolphin-assisted therapy) AND (autism OR ASD)]. Se identificaron 245 estudios, de los cuales se seleccionaron 40 con base en diferentes criterios de inclusión, tales como que las intervenciones descritas tengan un enfoque psicoeducativo y sean evaluadas mediante instrumentos rigurosos. En cada uno de ellos se revisaron las variables analizadas, los instrumentos de evaluación utilizados, las características de cada intervención y los resultados obtenidos. Los resultados sugieren que los animales más utilizados son el caballo y el perro, y que este tipo de intervención tiene efectos positivos para niños con TEA en áreas como la interacción y la comunicación social, el comportamiento y el desarrollo motor, entre otros. Se concluye que es una intervención beneficiosa para niños y adolescentes con autismo, aunque siempre como complemento de otro tipo de tratamientos.
This work includes a review of the literature published from 2010 to 2019 that addresses the intervention of Animal Assisted Therapies and Activities as an intervention with children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD). A bibliographic search was conducted in the databases PsycINFO, PsycARTICLES, ProQuest, ERIC and Google Scholar, using the terms [(animal assisted therapy OR animal assisted intervention OR dog-assisted therapy OR equine-assisted therapy OR dolphin-assisted therapy) AND (autism OR ASD)]. 245 studies have been identified, of which 40 have been selected based on different inclusion criteria, such as that the interventions described have a psychoeducational approach and are evaluated using rigorous instruments. The variables analyzed, the evaluation instruments used, the characteristics of each intervention and the results obtained have been reviewed in each of them. Results suggest that the most used animals are the horse and the dog; and this type of intervention has positive effects for children and adolescents with ASD in areas such as interaction and social communication, behavior and motor development, among others. It is concluded that it is a beneficial intervention for children and adolescents with autism, although just as a complement to other types of treatments.