Alexandre Saint Jevin
La expresión “Game Studies a la francesa”, tomada del OMNSH, remite a la historia del estudio de los videojuegos y a su perduración en la investigación angloparlante. Nuestro propósito es mostrar la existencia de una escuela francesa que renovó el estudio de los videojuegos proponiendo un enfoque específicamente psicoanalítico de estos temas. Nuestro objetivo será sintetizar, utilizando un método comparativo (de los autores entre sí, del concepto o los conceptos propios de las diferentes investigaciones), las características de esta apropiación de la práctica del videojuego por parte de la clínica psicoanalítica francesa.
French-style game studies in clinical psychology: a French school of video game psychoanalysis?. The expression “game studies à la française”, borrowed from the Observatoire des Mondes Numériques en Sciences Humaines (OMNSH), refers to the history of the study of video games and its persistent presence in English-speaking research. The purpose of this paper is to show the existence of a French school that renewed the study of video games by proposing a specifically psychoanalytical approach to the subject. The aim is to synthesize, using a comparative method (of authors and of the concepts of different researches), the characteristics of this appropriation of the video game practice by the French psychoanalytic clinical work.