Perú
El propósito de este estudio fue analizar las representaciones sociales de un grupo de estudiantes de educación sobre la infancia trabajadora en las dimensiones: concepción de la infancia trabajadora, familia del niño trabajador, desempeño académico del niño trabajador, y la relación entre su profesión y la infancia trabajadora. La muestra fue de 28 estudiantes de sexo femenino, de la Facultad de Educación; a las que se aplicó un cuestionario semiestructurado para explorar sus representaciones sociales. Los resultados evidencian la prevalencia del paradigma proteccionista en relación a la infancia trabajadora y la carencia de un enfoque de coprotagonismo.
The purpose of this study was to analize how a group of Education Faculty Students have their own social representations on working children, particulary how they conceive a working child, why a child works and about his or her family, but also how as future educators they will have a good management as social workers and they will succeed to establish a positive relationship with working children. The survey- a semistructured questionnairewas applied to 28 female students of the faculty of education and the results showed us the prevalence of the protectionist paradigm in relation to working children, but also a lack of a co-protagonism approach at all.