Climent Giné Giné
Este escrito pertenece al último capítulo del libro Educació i retard mental a Catalunya: crònica d'un procés. A lo largo de los capítulos precedentes se han descrito y analizado diversos aspectos de la atención que han recibido las personas con retraso mental en Cataluña en los últimos cincuenta años. El conjunto de la obra refleja el trabajo del Grupo de Investigación Discapacidad y Calidad de Vida:
Aspectos Educativos, de la FPCEE Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, en los cursos 2000-2001 y 2001-2002, con el ánimo de contribuir a la mejora de la calidad de vida de estas personas a partir de un conocimiento más cuidadoso de las fortalezas y debilidades de la atención que la sociedad en general y los servicios educativos en particular les han dispensado. Des del primer momento se optó por hacer este trabajo de análisis y reflexión acompañados de muchas de las personas que han sido actores privilegiados en los diversos ámbitos de atención i/o instituciones; la educación, la sanidad, la familia, la Administración, el movimiento asociativo.
Sin renunciar al pensamiento y a la experiencia propios de cada uno de los autores y autoras, el análisis y la reflexión se nutren de las aportaciones de estas personas que han aceptado ser entrevistadas con este propósito. Se trata, ciertamente, de un trabajo con una evidente dimensión histórica pero que no pretende perderse ni en las anécdotas -que pueden ser muchas y sugerentes- ni en el análisis erudito y minucioso de los hechos, sino estar en mejores condiciones de encarar el futuro a partir del análisis de las causas que pueden explicar un pasado del cual la sociedad, en muchos casos, no puede sentirse en absoluto satisfecha.
Aquest escrit pertany al darrer capítol del llibre Educació i retard mental a Catalunya: crònica d'un procés. Al llarg dels capítols precedents s’han descrit i analitzat diversos aspectes de I'atenció que han rebut les persones amb retard mental a Catalunya en els darrers cinquanta anys. El conjunt de l'obra reflecteix el treball del Grup de Recerca Discapacitat i Qualitat de Vida: Aspectes Educatius, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de I'Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, en els cursos 2000-2001 i 2001-2002 amb I‘ànim de contribuir a la millora de la qualitat de vida d'aquestes persones a partir d'un coneixement més acurat de les fortaleses i debilitats de I'atenció que la societat en general i els serveis educatius en particular els han dispensat. Des del primer moment s'opta per fer aquest treball d’anàlisi i reflexió acompanyats de moltes de les persones que n'han estat actors privilegiats en els diversos àmbits d'atenció ¡/o institucions; l'educació, la sanitat, la família, I‘Administració, el moviment associatiu. Sense renunciar al pensament i l'experiència propis de cadascun dels autors i autores, I ‘anàlisi i la reflexió es nodreixen de les aportacions d'aquestes persones que han acceptat ser entrevistades amb aquest propòsit. Es tracta certament d'un treball amb una evident dimensió històrica però que no pretén tant perdre's ni en les anècdotes -que en poden ser moltes i suggeridores- ni en l’anàlisi erudita i minuciosa dels fets, sinó estar en millors condicions d'encarar el futur a partir de l’anàlisi de les causes que poden explicar un passat del qual la societat en molts caos no pot sentir-se pas satisfeta.
This text belongs to the last chapter of the book Educació i retard mental a Catalunya: crònica d'un procés [Education and mental retardation in Catalonia: Report of a process]. In the previous chapters, different aspects of the attention given to people with mental retardation in Catalonia for the last 50 years were described and analysed. The whole book is the result of the work by the Kesearch Group on Disability and Quality of Life: Educational Aspects, of Blanquerna FPCEE, Ramon Llull University, during the academic years 2000-2001 and 2001-2002, with the main aim of contributing to improve the quality of life of these people focusing on more in-depth knowledge of the weaknesses and strengths of the kind of attention that society in general and educational services in particular have provided them with. From the very beginning, the decision was to carry out this analysis and reflection work together with many important actors in the different fields of attention and/or institutions: education, health care system, family, Administration, the associative movement. Without rejecting the thoughts and experience of every author, the analysis and reflection become richer with the contributions of those people who accepted to be interviewed with this aim. This is clearly a work with a historical dimension, but it does not aim at focusing on anecdotes -many and thought-provoking- or on a detailed and scholarly analysis of facts. On the contrary, its aim is to find the best conditions to face the future from the analysis of causes that may explain a certain past, which society, in many cases, cannot feel satisfied of at all.
Ce récit appartient au dernier chapitre du livre Educació i retard mental a Catalunya: crónica d'un procés (Education et retard mentale i Catalogne: chronique d'un procès). Au cours des chapitres précédents on décrit et analyse divers aspects de l'attention qui ont reçu les personnes avec du retard mentale à Catalogne pendant les derniers cinquante ans. L'ensemble de l'ouvre reflète le travail du Group de Recherche "Discapacitat i Qualitat de Vida: Aspectes Educatius" (Le discapacité et la qualité de vie: aspects éducatifs), de l'FPCEE Blanquerna de l'Université Ramon Llull, pendant les années 2000-2001 et 2001-2002, avec l'esprit de contribuer à I'amélioration de la qualité de vie de ces personnes à partir d'une connaissance plus exacte des parties et faiblesses dans l'attention que la société en général et les services éducatifs en particulier leur ont donné. Dès le premier moment l'on a opté pour faire ce travail d'analyse et réflexion en compagnie de plusieurs des e personnes qui n'ont été des acteurs privilégiés dans les divers cadres d'attention et/ou institutions; l'éducation, la santé, la famille, l'Administration, les mouvements associatifs. Sans renoncer a la pensée et à l'expérience personnelles de chaque un des auteurs, l'analyse et la réflexion sont nourries des apportassions de ces personnes, qui ont accepté d'être entretenues avec ce propos. Il est, certes, un travail avec une évidente dimension historique mais qui n'a pas l'intention de se perdre ni parmi les anecdotes -qui peuvent 6tre plusieurs et suggestives- ni en l'analyse érudite et minutieuse des faits, sinon qui veut trouver les meilleures conditions pour faire face au futur i partir de l'analyse des causes qui peuvent expliquer un passé duquel la société, très souvent, ne peut pas se sentir satisfaite.