México
El objetivo del trabajo es analizar la reparación de problemas referenciales en la interlocución con niños pequeños (dos a tres años) que, como se ha mostrado, dan lugar a secuencias de trabajo colaborativo dirigidas al reconocimiento referencial. Los resultados ponen de manifiesto que los cuidadores ofrecen variadas preguntas de aclaración; los niños las atienden localmente con respuestas específicas: repiten su expresión previa o colocan diversas expresiones más informativas. En conjunto las intervenciones de niños y cuidadores exponen un equilibrio informativo característico de secuencias equivalentes en la interacción adulta. Estas secuencias hacen patente la atención del niño al curso interlocutivo, el gradual escalamiento informacional en sus contribuciones, y el retraso en la progresividad ante la meta primaria de lograr una referencia compartida.
This study’s objective is to analyse repair sequences for referring problems that occur in conversation with young children (two to three years old), which have shown how reference recognition unfolds along a collaborative process. The results reveal that caretakers frame varying repair questions and that the children locally answer the caretakers’ questions, tending to display specific responses for specific repair frames: they either repeat their previous expression or utilize diverse, more informative expressions. Jointly considered, the contributions from children and caretakers display an informational equilibrium characteristic of parallel sequences in adult interactions. The repair sequences clearly attest to the children’s attention to the conversational exchange, the gradual reference optimization in their successive contributions and the delay in conversational progressivity with regard to the primary goal of achieving reference recognition.