Valparaíso, Chile
Se examina la relación entre formas de administrar conflicto y estilos de convivencia escolar (CE) en dos liceos públicos chilenos. Se hipotetiza que el tipo de administración implementado incidirá en la forma y características de la CE. Mediante microetnografías y análisis de contenido, distinguimos dos formas de administrar el conflicto: la tecnocrática positivista y la crítica; y tres estilos de CE: funcional autoritaria, funcional democrática y democrática sociocrítica. Los resultados muestran en ambos casos, una administración tecnocrática positivista, caracterizada por un alto control comportamental de estudiantes y profesores, alta normatividad con acentos en aspectos punitivos, y estrategias de eliminación e invisibilización de los problemas que se presentan.
We examine the relationship between conflict management and school climate styles in two Chileanpublic schools. It is hypothesized that the type of administration implemented will influence theform and characteristics of the school life. Through microethnographies, and content analysis, wedistinguished two forms of conflict management: the positivist and critical technocratic; and threestyles of school coexistence: functional authoritarian, functional democratic and sociocritical democracy.The results show, in both cases, a technocratic positivist administration, characterized by ahigh behavioral control of students and teachers, high normativity with accents in punitive aspects,and strategies of elimination and invisibilization of the problems that are presented.