Julio César Goyes Narváez
Este texto trata de la poesía fílmica y no de la poética cinematográfica. No intento encontrar una normativa que exprese la composición de los films, sino explorar un itinerario creativo, pulsional, emotivo que dé cuenta de la medida ética en la estética que promueve el artista, de su avatar lírico y de los personajes con sus pensamientos y sus particulares “acciones”. Tarkovski visualizó la poesía en sus películas y dejó pistas en entrevistas, cursos que impartió a lo largo de su carrera y reflexiones que recogió en Martirologio (diario 1970-1986) y en Esculpir el tiempo (1988). En una entrevista dijo que «es imposible hablar de la cuestión de la creación artística con el lenguaje ordinario y racional»1. Pese a esta advertencia, intentaré comunicar la poesía de su cine.
This text revolves around the cinematic poetry and not audiovisual poetics. It is not my intention to find a regulation that expresses the films composition, but to explore a creative, pulsional and emotive itinerary that gives an account of the ethical measure that the artist promotes, his lyric twist and the characters with their thoughts and particular ‘actions’. Tarkovski visualised the poetry in his films and left clues in interviews, courses he gave during his career plus the ideas he compiled in Martirolog, (a diary he wrote between 1970-1986), and in Sculping in Time (1988). He confessed in an interview «It’s impossible to speak about the topic of artistic creation with the ordinary and logical language»1. Despite this warning, I will try to communicate the poetry in his cinema.