La formación en competencias promueve el desarrollo integral del alumnado en la universidad hacia el desempeño de una profesión. La profesión objeto de estudio en este trabajo es la de educador o educadora social, cuyo perfil competencial necesita ser revisado, motivado por ser una titulación relativamente joven y variado su objeto de intervención. La investigación que se presenta tiene por objetivo validar las competencias de esta profesión a través de un juicio de expertos y expertas. El panel valora la pertinencia y la claridad de cada elemento, además de ejercer su opinión al respecto. Las aportaciones emitidas configuran un conjunto de información de naturaleza cualitativa y cuantitativa cuyo tratamiento pone de manifiesto la redefinición de un perfil compuesto por 23 competencias, distribuidas en dos dimensiones: competencias básicas (14) y competencias profesionales (9).
Training in competences helps university students develop in a comprehensive way that is oriented towards working in their chosen profession. The profession focused on in this study is that of social educator. Degree programmes related to this profession are relatively new and their implementation is also open to variation. As a result of this, a review of the competency profile of the profession is considered necessary. The study presented here aims to validate the competences of this profession by means of expert judgement. The panel of experts assesses the relevance and clarity of each element, as well as giving their opinions on them. The contributions provided result in a set of qualitative and quantitative data whose analysis helps to redefine a profile comprising 23 competences distributed across two dimensions: basic competences (14) and professional competences (9).