En esta comunicación, presentamos el diseño y las características pedagógicas y didácticas del proyecto titulado “A vaquiña polo que vale”, y su encuadre en el contexto del colegio público integrado (CPI) plurilingüe Virxe da Cela. Su finalidad última es la educación para el desarrollo desde el quehacer y contexto local para abordar temáticas globales y de interés para la comunidad educativa. Para ello se presenta la descripción y puntos fuertes del proyecto para visualizar una secuencia educativa que intenta aunar comunidad educativa y educación para el desarrollo con carácter transversal.
In this communication, we present the design and pedagogical and didactic characteristics of the project entitled "A vaquiña polo que vale", and its setting in the context of the Colegio Público Integrado (CPI) Plurilingüe Virxe da Cela, in the different levels of curricular concretion, Plans and projects of the center, as well as in the curricular framework of the different educational stages in which this project is inserted. Its purpose is the education for development from the local context and to tackle global issues of interest to the educational community. For this, the description and strengths of the project are presented to visualize an educational sequence that tries to combine educational community and education for development with transversal character.