José Luis Marcos Malmierca, Eduardo Barca Enríquez
Setenta y tres participantes recibieron entrenamiento de discriminación con presentaciones repetidas de dos secuencias de estímulos (E1AàE2A y E1B à E2B), en las que E1 eran estímulos enmascarados y E2 constituían estímulos imperativos para una tarea de tiempo de reacción (TR). Entre los ensayos de entrenamiento fueron insertados algunos ensayos de secuencias de estímulos incompatibles (E1A à E2B and E1B à E2A) para determinar los efectos del priming. Los resultados mostraron que los participantes perceptivamente inconscientes respondían más rápido a las secuencias compatibles que a las incompatibles, justo lo contrario que los participantes perceptivamente conscientes.
This experiment was designed to assess associative learning with and without perceptual awareness, using an interstimulus interval of 305 milliseconds. Participants received repeated trials of two compatible stimuli sequences (E1A?E2A and E1B ? E2B), where E1 was a masked stimulus, and E2 an imperative stimulus for a reaction time task. Some probe trials of incompatible stimuli sequences were inserted among the compatible sequence trials during two testing sessions. Subsequently, subjects were classified as perceptually aware or perceptually unaware by means of a forced-choice identification task. The results showed associative learning only in perceptually unaware participants.