Edelmira Domènech
Este trabajo estudia el desarrollo de la psicopatología infantil a lo largo del siglo XIX; distingue tres etapas:1. Contribución de los psiquiatras franceses en el campo del retraso mental (Falret, Voisin, Ferrus) y de la pedagogía del deficiente (Delasiauve, Vallée, Seguin, Bourneville ).2. Diferenciación progresiva del contenido científico y aparición de capítulos de psicopatología infantil en las obras generales de psiquiatría y pediatría (GRIESINGER, 1845; WEST, 1854; MAUDSLEY, 1867).3. Publicación de los primeros textos monográficos de psicopatología infantil (FILIBILIU, 1887; EMMINGHAUS, 1887; MOREAU DE TOURS, 1888). Noticia del primer texto autóctono en la materia (VIDAL PERERA, 1907). Aparición de tesis específicas de psiquiatría infantil.
This is a study of development of Child Psychopathology throughout the nineteenth century and covers three periods:l. The contribution of french psychiatrists in the field of mental.retardation (Falret, Voisin, Ferrus) and the pedagogy of defcient (Delasiauve, Vallée, Seguin, Bourneville).2. The progressive differentiation of the scientific contents and the appearance of chapters on Child Psychopathology in the general work of Psychiatry and Pediatry (GRIESINGER, 1845; WEST, 1854; MAUDSLEY, 1867).3. The publication of the first monographic texts on Child Psychopatology (FILIBILIU, 1887; EMMINGHAUD, 18,87; MOREAU DE TOURS,1888). News of the first autochtonus text on the subject (VIDAL PERERA, 1907). The publication of specific theses on Child Psychiatry.