Iván Jiménez García
En la ficción histórica, las distintas instancias de la voz que podemos reconocer en toda novela (narrador, personaje, autor) son un aspecto de la composición de una imagen sobre el pasado. Rasgo esencial del personaje, la voz emerge también como estilo del autor y por ello puede ser entendida como una huella de la experiencia histórica de un sujeto. De las marcas sociales del discurso a las sonoridades asociadas con un temperamento o un estado de ánimo, las distintas inflexiones que la voz puede sufrir en la ficción histórica dependen de la relación que el autor establece con el pasado histórico, de la manera en que se lo plantea como objeto
In historic fiction, the different types of voices we can recognize in any novel (narrator, character, author) are an aspect of the composition of an image about the past. As an essential feature of the character, the voice emerges also as the style of the author reason why it can be understood as a print of the historic experience of a subject. The different inflections that voice can suffer in historic fiction, ranging from the social marks of the discourse to the sonorities associated to a temperament or a state of mind, depend on the relationship that the author establishes with the historic past, on the way in which he understands it as object