L’estreta relació que hi ha entre les anomenades tecnologies de la informació i la comunicació (TIC), la globalització de l’economia a escala mundial i la cultura tecnicocientífica, han donat impuls als tres motors que han impactat i alhora transformat, d’una manera profunda i duradora, el context de l’activitat econòmica i el treball a les empreses.
Esdevé imprescindible la formació dels experts per tal de concebre i adoptar noves solucions per mitigar els obstacles que poden sorgir en l’aplicació de les tècniques d’innovació social i organitzacional. El comportament dels processos d’innovació i automatització tecnològica no els condiciona –a aquells especialistes– en la modificació, si escau, del sistema d’organització tècnica, però pot interferir o afectar la seua situació sociolaboral si no es preveu una preparació prèvia d’adaptació al canvi. Aleshores, el plantejament de l’aprenentatge organitzacional constitueix un model integral de desenvolupament dels recursos humans, on la totalitat dels treballadors i les treballadores hi participen. L’aprenentatge inicial i la formació continuen sent components centrals de la cultura empresarial.
D’altra banda, els resultats d’aquest procés formatiu –independentment dels beneficis econòmics– esdevenen de la integració en l’estructura i en la dinàmica de funcionament de la mateixa empresa. Així, en aquesta formació organitzacional resulta imprescindible que el procés siga continu i global, incloent-hi tots els membres de l’organització.
The narrow relation between the Information and Communication Technologies (ICTs), the globalisation of the economy on a world-wide scale and the culture scientist-technique, has given rise to the three motor impacts that transform of deep and lasting way the context of the economic activity and the operation of the companies.
The formation of the specialists who conceive and adopt new technical solutions, like obstacles to the organisational and social innovation is necessary;
these specialists, the behaviour of the processes of technological innovation and automatic, do not limit themselves to alter the technical system of the organisation, but that also interferes in their social system, without having a preparation adapted for it. The learning organisation constitutes an integral model of development of the human resources in which the totality of the workers participates in the learning. The learning and the continuous formation must become central aspects of the culture of a company.
On the other hand the results of the formation, independently of the awarding route, are due to integrate in the structure and the operation of the own company. In the learning organisation the essential is that the learning process is continuous and global, including to all the members of the company.