Mercè Pañellas Valls
Estimating in numbering and calculus has become more signifi cant in the last two decades due to its importance and social need. For this reason, it has been progressively included in Maths curricula in compulsory education. However, working with estimates in the classroom frequently comes down to rounding techniques, and students have no skills when developing estimating strategies or when deciding when an estimate is appropriate for a problem situation.
This article presents a test aimed at studying processes used by children in estimating tasks for numbering and calculus at the end of primary education.
The method followed to create the test is explained, and results are presented after its application in a sample of 19 class-groups.
This test is structurally designed from two complementary visions, although the fi rst one is given more emphasis: four estimating areas and general objectives and content of numbering and calculus in primary education concerning natural numbers and decimal numbers.
L’estimació en numeració i càlcul ha pres rellevància en les dues darreres dècades per la seva importància i necessitat social i, per aquest motiu, ha estat progressivament inclosa en els currículums de matemàtiques de l’educació obligatòria. Tanmateix, el treball de l’estimació a l’aula es veu reduït freqüentment a les tècniques d’arrodoniment i els alumnes no es mostren hàbils a l’hora de desenvolupar estratègies d’estimació o de decidir quan un càlcul estimat és adient per a una situació problemàtica.
En aquest article es presenta un test adreçat a estudiar els processos utilitzats en tasques d’estimació en numeració i càlcul per infants que han acabat l’educació primària. S’explica el mètode seguit per a la seva elaboració i s’indiquen els resultats després d’aplicar-lo a una mostra de dinou grups classe.
Aquest test està dissenyat estructuralment des de dues visions complementàries, tot i que es dóna més èmfasi a la primera: quatre àmbits d’estimació i els objectius i continguts generals de numeració i càlcul de l’educació primària referents als conjunts numèrics dels nombres naturals i dels nombres decimals.