La psicologia de la seguretat és una disciplina científi ca amb fonaments en diverses disciplines de psicologia bàsica, com la psicologia de l’aprenentatge, la psicologia de la percepció o la psicologia de la motivació, arrelada en la psicologia aplicada, i orientada a la prevenció d’accidents laborals, malalties professionals i danys psicològics. La psicologia de la seguretat té tres objectius centrals: (1) explicar el paper del comportament humà en la gestació d’accidents, malalties professionals i riscos psicosocials; (2) establir procediments diagnòstics per a l’avaluació dels aspectes psicosocials i comportamentals implicats en els accidents i altres danys a la salut, i (3) establir i contrastar mètodes d’intervenció efi caç per eliminar o disminuir riscos i desenvolupar la salut i la qualitat de vida en el treball. En aquest article es recorren aquests tres objectius amb l’èmfasi en (a) un model psicosocial explicatiu dels accidents, (b) la necessitat d’aplicar mètodes d’avaluació que incloguen explícitament el factor humà i (c) la necessitat d’aplicar els mètodes d’intervenció adequats per a cada una de les condicions del comportament segur.
Safety Psychology is a scientifi c fi eld developed from basic psychological areas as Learning Psychology, Perception Psychology or Motivation Psychology, and closely related to Applied Psychology. Safety Psychology focuses on the prevention of work related accidents, occupational illness and psychological injuries. This paper focuses on some central contributions of Safety Psychology to the prevention of work-related accidents and occupational illness. Safety Psychology has three main objectives: (1) the explanation of the contribution of human behavior in work-related accidents and occupational illness, (2) the elaboration of diagnostic procedures for the assessment of the psychosocial and behavioral aspects implied in work-related accidents, and (3) the development of effective methods of intervention. These three objectives are explained emphasizing three points: (a) a psychosocial model of work-related accidents; (b) the need of comprehensive assessment methods that include the human factor facets and (c) the need of choose the appropriate intervention methods for every of the safety behavior conditions.