El objetivo de este estudio fue la enseñanza de la discriminación <> y <> en números. Se describe un experimento efectuado con un niño de siete años con discapacidad intelectual. El problema fue analizado desde la perspectiva del control contextual. El procedimiento de aprendizaje consistió en la enseñanza explícita de una discriminación condicional de segundo orden y se probó (test) la transferencia del aprendizaje a una nueva discriminación condicional de segundo orden. En el estudio el niño aprendió que en presencia de X1 (igual) debía seleccionar la comparación B1 (el número uno) dada la muestra A1 (la palabra uno) y B2 (el número dos) dada A2 (la palabra dos); también aprendió que con X2 (diferente) debía seleccionar la comparación B2 (el número dos) dada la muestra A1 (la palabra uno) y B1 (el número uno) dada A2 (la palabra dos). Después, nosotros presentamos los estímulos contextuales con dos nuevos números: tres y cuatro. Los resultados demostraron la ocurrencia de la transferencia del aprendizaje sin entrenamiento explícito para los nuevos números.
Gatch, M.B., y Osborne, J.G. (1989). Transfer of contextual stimulus function via equivalence class development. Journal of the Experimental...
Hayes, S., Kohlenberg, B.S., y Hayes, L.J. (1991). The transfer of specific and general consequential functions through simple and conditional...
Kennedy, C.H., y Laitinen, R. (1988). Second-order conditional control of symmetric and transitive stimulus relations: the influence of order...
Lynch, D.C., y Green G. (1991). Development and crossmodal transfer of contextual control of emergent stimulus relations. Journal of the Experimental...
Markham, M.R., y Dougher, M.J. (1993). Compound stimuli in emergent stimulus relations: Extending the scope of stimulus equivalence. Journal...
Meehan, E.F., y Fields, L. (1995). Contextual control of new equivalence classes. The Psychological Record, 45, 165-182.
Pérez-González, L.A., y Martínez. H. (en prensa). Control by contextual stimuli in novel second-order condicional discriminations. The Psychological...
Pérez-González, L.A., y Serna. R.W. (1993). Basic stimulus control functions in the five-term contingency. Experimental Analysis of Human...
Pérez-González, L.A., y Serna. R.W. (2003). Transfer of specific contextual functions to novel conditional discriminations. Journal of the...
Pérez-González, L.A., Spradlin, J.E., y Saunders K.J. (2000) Learning-set outcome in second-order conditional discriminations. The Psychological...
Roche, B., y Barnes, D. (1996). Arbitrarily applicable relational responding and sexual categorization: A critical test of the derived difference...
Roche, B., y Barnes, D. (1997). A transformation of respondently conditioned stimulus function in accordance with arbitrarily applicable relations....
Serna, R.W., y Pérez-González, L.A. (2003). An analysis of generalized contextual control of conditional discriminations. Journal of the Experimental...
Sidman, M. (1971). Reading and auditory-visual equivalences. Journal of Speech and Hearing Research, 14, 5-13.
Sidman, M. (1986). Functional analysis of emergent verbal classes. En Thompson, T., y Zeiler, M.D. (eds.): Analysis and integration of behavioral...