Leovigildo Gómez Navalón, María del Carmen Sánchez Monserrate
El retomo de la desigualdad más galopante en las sociedades más desarrolladas plantea también el problema de una educación desigualitaria, justamente tras una implantación generalizada y masiva de consumo de escolaridad. Desigualdad en todos los campos, nada nueva, pero resulta más chocante cuanto que la educación se presentaba como igualadora; y esto ocurre a todos los niveles del sistema educativo por lo que se hace urgente una reforma de la Educación más consciente de la trampa que puede suponer una generalización solo cuantitativa de la escolaridad sin allanar los otros obstáculos (económicos y de oportunidad) que se oponen a una educación más igualitaria = The return to the most galloping inequality in the most developped societies raises at the same time the problem of unequal education, just after a widened and mass consumerism of schooling. Inequality in all the fields, which is not new, but appears more chocking as Education was presented like levelling, and this occurs at all the leeels of the educational system. Therefore a reform of Education is becoming urgent, which should malee us more conscious of the trap that may suppose a widening only quantitative of schooling, without taking away other obstacles (economical and oppottunities) that block the way to a more egalitarian education