Laura Hernando Jorge, Ana María Tur Porcar
Creatividad alude a la producción de ideas novedosas y útiles que tendrán beneficios identificables para la sociedad. El objetivo es analizar la producción científica sobre la creatividad y su evolución cuantitativa y cualitativa, así como los autores más influyentes o los clusters para observar el nivel de colaboración. A través del método bibliométrico se analizan las publicaciones incluidas en la Web of Science (WoS), con una perspectiva cuantitativa y cualitativa. Se atiende a la evolución conceptual teórica de la creatividad y otras variables como la productividad, la autoría y las redes de conocimiento.
Los resultados apuntan un crecimiento exponencial en el estudio de la creatividad con diferentes etapas (entre 1950-2023), que van desde necesidad de definir modelos teóricos generales e instrumentos de medición, hasta analizar dominios específicos en el ámbito organizacional, la innovación y educativo.
Se analizan diferentes modelos teóricos como el Four-C, el componencial individual-organizacional y el interaccionista en la conexión entre creatividad e innovación.
Creativity refers to the production of novel and useful ideas that have identifiable benefits for an individual or group. The aim of this study is to analyze scientific output in the field of creativity and its evolution in quantitative and qualitative terms. The study also aims to identify the most impactful authors and their scientific output, as well as clusters of authors that reflect the collaborations between these creativity scholars. Using the bibliometric method, the study examines publications indexed in the Web of Science (WoS) from a quantitative and qualitative perspective. The study thus explores the conceptual and theoretical evolution of creativity, as well as other variables such as authorship, coauthorship, and knowledge networks. The results reveal exponential growth in the study of creativity across five periods between 1950 and 2023, starting with the need to define general theoretical models and measurement instruments and culminating in the analysis of specific domains in the organizational, innovation, and educational spheres. Different theoretical models of creativity are analyzed, including the Four-C model, the individual/organizational componential model, and the interactionist model upholding the connection between creativity and innovation.