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Rodríguez Burgos, Karla Eugenia
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Morcote González, Olga Sofia
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Pacheco Amigo, Beatriz Mabel
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México
Colombia
México
Introduction: In Colombia, after legal processes derived from cases of direct and structural violence that had students as victims, Law 1620 of 2013 was enacted; despite the existence of the public policy, this scourge persists.
Objective: This article presents the results of a study that determines the perception of middle school students and teachers about implementing the public policy of school coexistence and mitigation of school violence in the municipality of Tunja, Colombia.
Methodology: Two questionnaires were used, which were applied, one to 1,074 students in the ninth, tenth, and eleventh grades of public and private schools, and the other questionnaire was applied to 50 teachers assigned to these courses.Results: Regarding the perception of the implementation of the policy, it was found that there is a significant difference between the responses of students and teachers in the factor of socialization of the procedure (t = 3,207, p = 0,002 <0,005) in the aspects of strengthening and perceived impact there were no significant differences.Conclusion: There are differences in the perception that both groups have regarding implementing the School Coexistence Law in their Educational institutions. It was evidenced that the teachers have a more positive perception than the students concerning implementing the policy.
Introducción: En Colombia, luego de procesos judiciales derivados de casos de violencia directa y estructural que tuvieron como víctimas a estudiantes, se promulgó la Ley 1620 de 2013; a pesar de la existencia de la política pública, este flagelo persiste.
Objetivo: Este artículo presenta los resultados de un estudio que determina la percepción de estudiantes y docentes de educación media sobre la implementación de la política pública de convivencia escolar y mitigación de la violencia escolar en el municipio de Tunja, Colombia.
Metodología: Se utilizaron dos cuestionarios, los cuales se aplicaron, uno a 1074 estudiantes de noveno, décimo y undécimo grado de escuelas públicas y privadas, y el otro cuestionario se aplicó a 50 docentes adscritos a estos cursos.
Resultados: En cuanto a la percepción sobre la implementación de la política, se encontró que existe una diferencia significativa entre las respuestas de estudiantes y docentes en el factor de socialización del procedimiento (t = 3,207, p = 0,002 <0,005) en los aspectos de fortalecimiento e impacto percibido no hubo diferencias significativas.
Conclusión: Existen diferencias en la percepción que ambos grupos tienen respecto a la implementación de la Ley de Convivencia Escolar en sus Instituciones Educativas. Se evidenció que los docentes tienen una percepción más positiva que los estudiantes sobre la implementación de la política.