Carlos Saúl Juárez Lugo, Carlos Robles Acosta, Brenda Sarahi Cervantes Luna
El modelo de cinco factores de la Escala de Actitud hacia la Estadística (EAE-25) propuesta por Auzmendi (1992) para medir la predisposición de los alumnos hacia los contenidos estadísticos ha sido cuestionada en distintas investigaciones. El propósito de este estudio fue analizar las propiedades psicométricas de la EAE-25 en una muestra de 291 estudiantes mexicanos de la licenciatura en Psicología. La validez y confiabilidad de la escala fueron examinadas mediante Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) y el alfa de Cronbach. Los resultados del AFC muestran indicios parciales de estabilidad, cinco ítems fueron eliminados, pero permanecen los cinco factores originales. La escala así configurada muestra una consistencia interna aceptable, los ítems se relacionan positivamente entre sí en cada factor y cada ítem discrimina a los universitarios de acuerdo con su actitud favorable y desfavorable hacia la estadística, así como a los de rendimiento alto de los de rendimiento bajo.
The five-factor model of the Attitude Scale towards Statistics (EAE-25), proposed by Auzmendi (1992) to measure the predisposition of students towards statistical content, has been questioned in different researches. The purpose of this study was to analyze the psychometric properties of the EAE-25 in a sample of 291 Mexican undergraduate students in Psychology. The validity and reliability of the scale were examine using Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Cronbach’s alpha. The results of the AFC show partial signs of stability, five items were eliminated, but the five original factors remain. The scale, as configured in this way, shows an acceptable in-ternal consistency, the items are positively related to each other in each fac-tor and each item distinguishes between university students according to their favorable and unfavorable attitude towards statistics, as well as those with high performance from those with low performance. For this reason, the EAE-20 is presented as a valid and reliable instrument, of easy access, implementation, and interpretation: to assess the attitudes towards statis-tics in university students by professors and researchers interested in this topic