Eduardo Aguirre Dávila, Ana Estrella Meza Rodríguez, Felipe Ramírez Cortázar, Paola Andrea Pulido Escobar, Adrián David Galindo Ubaque, Jenny Patricia Bustos Abril, Camila Andrea Sastre Romero, Diana Carolina Méndez Méndez
El artículo aborda la relación entre las prácticas de crianza y la participación ciudadana en adolescentes, mediada por el apoyo a la autonomía y las habilidades para la vida, en familias colombianas. Se planteó un estudio mixto, mediante un el modelamiento de ecuaciones estructurales y entrevistas en profundidad. Participaron 298 padres de familia y sus hijos adolescentes, quienes habitaban en tres municipios del departamento de Cundinamarca. Los resultados muestran que existe una relación significativa entre el fomento de las habilidades para la vida (comunicación asertiva, pensamiento crítico y empatía) y las prácticas de crianza (comunicación), con una mayor participación política de los adolescentes, especialmente en acciones de impacto comunitarias. Lo anterior permite señalar la relevancia de las variables familiares en el estudio de los comportamientos cívicos.
The general objective of the article is to establish the relationship between parenting practices and citizen participation in adolescents, mediated by parental support for autonomy and life skills. Previous research indicates that parental support for autonomy is related to the development of poli-tical behaviors, and that life skills may be predictors of civic participation. In Cundinamarca (Colombia), studies have been carried out on citizen par-ticipation in youth, however, these works inquired about institutions that encouraged such participation but did not address parenting practices.A mixed study was approached, using structural equation modeling and in-depth interviews. A total of 298 parents and their adolescent children, residents of three municipalities in the department of Cundinamarca, par-ticipated in the study. The results show that there is a significant relations-hip between parenting practices (communication) and the promotion of life skills (assertive communication, critical thinking and empathy), with greater political participation of adolescents, especially in community ad-vocacy actions. The above allows us to point out the relevance of family va-riables in the study of civic behaviors.